Bądź sprytny

Wiele firm regionalnych potrafi odnosić sukcesy. Codzienne działania przynoszą bardzo dobre zyski. Firma działa zgodnie z wypracowanymi schematami, które od dawna się sprawdzają  i jest poprostu fantastycznie! Czy na pewno? Czy to wystarczy, aby mieć firmę, która przetrwa?

Jeśli uważamy, że zrobiliśmy już wszystko, to się niestety mylimy. Musimy cały czas obserować co się dzieje, aby nie przegapić najważniejszego momentu. Sztuką w biznesie jest przede wszystkim umiejętność dostrzeżenia konieczności zmian. Spóźnisz się i lecisz w dół, a lecąc w dół łatwo spaść na twarz, a to raczej nie będzie przyjemne. Szczególnie dotyczy to tych mniejszych firm regionalnych, którym daleko do korporacji. Pamiętam zaprzyjaźnioną firmę, która swego czasu handlowała używanym sprzętem rolniczym, ściąganym z zagranicy. Nazwijmy ją firmą X. Mieli poważnych konkurentów, którzy także się ambitnie rozwijali, ale niestety nie byli przygotowani na zmiany. Tą drugą firmę można nazwać firmą Y. Firma X zdawała sobie sprawę, że w pewnym momencie rynek maszyn używanych się zapełni, zatem zaczęli ściągać części i podpisali umowy serwisowe. Rozpoczęli nawet sprzedaż nowych maszyn, na które w Polsce popyt był jeszcze słaby, gdyż były zbyt  drogie dla rolnych obszarników. Ilość maszyn używanych na placu w firmie Y była zdecydowanie większa, gdyż inwestowali głównie na zasadzie kup i sprzedaj. Mimo to firma X nie załamywała rąk z zazdrości. Polska przystąpiła do Unii Europejskiej i firma X nagle zaczęła zwiększać swoją przewagę nad firmą Y. Rolnicy bowiem dzięki wsparciu z Unii zaczęli kupować coraz więcej nowych maszyn, które musieli w sumie później serwisować. Firma Y po kilku latach przestała istnieć, bo nie przygotowała sie do zmian, poprostu  nie miała strategii. Aby odniesć sukces w biznesie potrzebne są trzy podstawowe rzeczy: 

Pierwszą jest mądra strategia, która na bieżąco powinna być analizowana i dopracowywana. Druga rzecz, to elastyczna struktura, i na koniec ta rzecz najważniejsza, a mianowicie wartościowi pracownicy. Przyszłość dobrej firmy, to nie tylko szybka adaptacja kadry kierowniczej do nowych warunków w biznesie, ale także szybka adaptacja podwładnych. Jeśli chcesz w przyszłości odnieść sukces, to szukaj i postaraj się utrzymać w firmie  ludzi najlepszych i najbardziej kreatywnych. Takich, którzy nie przegapią konieczności zmian i dostosowania się do powstających warunków.    

Piotr Kurzyna

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.