BIZNES WIRTUALNY JEST BARDZO REALNY

Dziś z internetu korzystają niemal wszyscy. Świadczy to o ogromnej sile biznesu w wirtualnym świecie. Swój produkt możemy bowiem zaproponować większej ilości osób.

Krajobraz handlu detalicznego wygląda dziś zupełnie inaczej niż dziesięć lat temu. Sposób podejmowania decyzji o zakupie częstokroć opiera się na smartfonie. Klient stoi ze swoim narzędziem, robi zdjęcia produktowi, który chciałby kupić i wysyła do swojego partnera z prośbą o pomoc w podjęciu decyzji. Sprawdza opinie w internecie, czasami nawet wstawia na facebooka, aby poznać zdanie znajomych i zaprzyjaźnionych. Kiedy jest już gotów na zakupy, to zawsze rozwija jeszcze listę sklepów internetowych, aby sprawdzić ceny. Część z nich bowiem jest w stanie dostarczyć towar nawet tego samego dnia pod same drzwi.

Jak zauważają specjaliści z firmy MacKenzie, według wielu obserwatorów handlu detalicznego, można prognozować koniec handlu tradycyjnego. Niektórzy przewidują, że sprzedaż detaliczna w ciągu najbliższych pięciu lat zmieni się dużo mocniej niż w ciągu ostatniego stulecia! Sprzedawcy detaliczni muszą działać już teraz, aby wygrać w dłuższym okresie. Wczoraj mogliśmy obserwować jak lokalne sklepy ustąpiły miejsca większym supermarketom. Dziś widzimy jak handel przenosi się do dużych centrów handlowych, a jutro te duże firmy znajdziemy głównie w internecie! Największe sieci rozwijają się dzięki temu, że handlują w świecie wirtualnym. Jeśli spojrzymy na sklepy z branży RTV-AGD, nie znajdziemy firm z czołówki, które nie posiadałyby swojego odpowiednika www.

Boom e-commerce także widoczny jest na rynku regionalnym. Jeśli jesteś przedsiębiorcą i posiadasz sklep tradycyjny, to grzechem jest nie mieć sklepu www. Przecież klienci mogą obejrzeć towar w komputerze, siedząc wygodnie w dom lub na swoim smartfonie, podróżując autobusem do pracy, czy też czekając w kolejce do stomatologa. Jeśli znajdą coś ciekawego, podejdą i dopytają o szczegóły. Gdy jesteśmy już przy regionalności, to każdy przedsiębiorca przy układaniu swojej strategii musi wziąć pod uwagę pięć trendów, na których warto się skupić :

Wśród nich znajdują się :

1) Zmiany demograficzne

Starsi ludzie wciąż są przyzwyczajeni do tradycyjnych zakupów w sklepie, gdzie za ladą stoi miła pani i doradzi w razie potrzeby. Nieco młodsi częściej sięgają do swojego laptopa, aby kupować tam, gdzie jest taniej. Najmłodsi konsumenci większość rzeczy będą kupowali przy użyciu tabletu lub dotykowego telefonu. Dziś dla młodego pokolenia dobra obsługa, to niekoniecznie uśmiechnięta pani za ladą, ale terminowa przesyłka i szybka odpowiedź na zadane mailowo pytania. 

2) Wielokanałowy handel mobilny

„Sprzedawaj nie tylko w swoim sklepie, ale na całym świecie” - z takim hasłem można było się spotkać w firmach zajmujących się tworzeniem sklepów www. Obecnie zmienia się nieco tendencja. Dziś ważne jest, aby za pomocą sklepu internetowego zachęcić do przyjścia do sklepu stacjonarnego. Obecność w sieci nie służy tylko do sprzedaży na większe odległości, ale do pokazywania się i kreowania wizerunku także w obrębie regionalnym. Do nawiązywania interakcji z lokalną społecznością za pośrednictwem sieci.

3) Spersonalizowany marketing

Konsumenci zmniejszają wydatki na gazety w wersji papierowej , a obroty ze sprzedaży gazet w wersji cyfrowej w ciągu ostatnich siedmiu lat podwoiły się. Firmy coraz większe budżety przeznaczają na periodyki bezpłatne lub specjalistyczne, albo na media cyfrowe.

Marketing firm ukierunkowany jest również na to, aby doprowadzać do tego, że naszą firmę zalecają sobie wzajemnie rówieśnicy poprzez sieci społeczne, opinie użytkowników na portalach specjalistycznych i tym podobne . Badania pokazały, że dla przeciętnego konsumenta rekomendacje rówieśników mają dziesięć razy większą wartość niż zalecenia sprzedawców. Marketing dziś staje się coraz bardziej stargetowany. Dotyczy to zarówno płaszczyzny ukierunkowanej na specjalizację, jak i wiek oraz regionalność.

4) Dystrybucja

Potentat handlu w sieci - firma Amazon oferuje swoim klientom ze Stanów dostawę nawet tego samego dnia, dotyczy to wybranych miast, ale wszystko wskazuje na to, że w przyszłości termin dostawy 1 max 2 dni stanie się bezwzględnym standardem. Sklepy stacjonarne w przyszłości mogą stać się miejscem odbioru zakupionego głównego towaru. Na półkach znajdziemy wówczas tylko dobra komplementarne i artykuły impulsowe. Zmniejszenie powierzchni handlowej przeznaczonej na kontakt z klientem pozwoli zmniejszyć koszty i uzyskać najlepsze lokalizacje. Dziś niektóre sklepy online nawet same zapłacą za zwrot przesyłki, gdy towar się nie podoba. Wszystko po to, aby zadowalać klienta i przystosować się do nadchodzących zmian

5) Nowe modele handlu tradycyjnego

Jesteśmy świadkami powstawania nowych form handlu detalicznego. Świeże jedzenie kupimy już nie tylko w samie lub sklepie spod znaku Społem, ale także na stacji benzynowej, w kiosku, a może i w aptece. Kawę, a nawet drinka zaserwują nam nie tylko w kawiarni, ale także w stylowym butiku lub u fryzjera, czy kosmetyczki. Dziś możemy sprzedawać swoje usługi w wybranych dniach tygodnia w wynajętych biurach na godziny, bo reszta jest w internecie. Wszystkie potrzebne informacje dotyczące towarów i usług wyszukiwane są bardzo często w sieci. Technologia pomaga przełamywać bariery geograficzne i kulturowe, zmieniając świadomość konsumenta. Dzięki temu nawet lokalny przedsiębiorca może konkurować z dużymi koncernami, ale zawsze musi pamiętać o tym, że nawet jak sprzedaje globalnie, musi pamiętać o zastosowaniu regionalnych narzędzi marketingowych.

Co powinien zrobić dobry sprzedawca? Przede wszystkim pomyśleć, przeanalizować jak się dostosować do tego, co nas czeka w przyszłości. Już teraz otwierać się na sprzedaż za pomocą nowych technologii. Rozwijać się wielokanałowo. O ile ci, którzy handlują dobrami szybko zbywalnymi, jak art. spożywcze lub działający w branży budowlanej, oferując cegły i zaprawę, mają troszkę więcej czasu na swoje analizy, to ci, którzy sprzedają np. zabawki, odzież lub elektronikę, już dziś mogą czuć się spóźnieni

 

Piotr Kurzyna